Annons

Resa ensam tjej?

Forum om reseförberedelser. Diskutera förberedelser, packning, försäkring, vaccination, pass, visum mm.

Resa ensam tjej?

Inläggav Anna81 » ons 03 mar 2010, 10:25

Hur ska man tänka egentligen? Törs man resa överallt i världen, eller?
Anna81

Re: Resa ensam tjej?

Inläggav Sally » ons 03 mar 2010, 11:05

Jag har rest själv i Kina, Indien, Kenya, Ugandha, Sydafrika, Thailand.
Sunt förnuft gäller. I Thailand och Kina kan man om man lär känna lite folk vara ute och festa och tåg kan man definitivt åka själv.
I Afrika gäller lite andra regler. Jag var alltid 'hemma' på hotellet före mörker och gav mig ALDRIG av ensam in till stan i t.e.x Nairobi på kvällen. Jag upplevde det mesta som säkert dagtid och om man rör sig där det är mycket folk. Undvik att hamna i utkanter av städer och utan transport. Ta taxi om det känns lurt.
I det flesta länder vill man ta hand om ensamma kvinnor och man får extra mycket hjälp med väskor eller var man ska kliva av. Men ett tips är att inte förhandla priser i onödan utan att vara glad att man får komma hem till hotellet hel o ren. I Indien stod jag en gång i mörkret och dividerade om priset (strunt summa för mig egentligen) vilket slutade med att taxibilen for...dumt dumt. Man får vara beredd på att i bland betala mer när man är tjej. Jag har ett flertal gånger betalat en 'guide' för att hjälpa mig hitta hem om jag tappat orienteringen i gränder. En gång var hotellet bara runt hörent, den tjejen trodde nog inte jag var riktigt klok.
Man behöver inte vara rädd att resa själv, det är kul!
Lycka till!
Sally

Inläggav Maria » ons 03 mar 2010, 12:39

Kan bara hålla med Sally.
Maria

Inläggav Anna81 » ons 03 mar 2010, 13:34

Tack för svaret :D
Anna81

Återgå till Reseförberedelser