Annons

Bergsstäder mitt i Italien

Tips och boktips om reselitteratur, reseguider och reseböcker från hela världen.

Bergsstäder mitt i Italien

Inläggav Torre » tis 24 maj 2011, 20:21

Bergsstäder mitt i Italien är en guide till 58 italienska bergstäder i landskapen Lazio, Umbrien och Toscana. Det är ofta mycket små och gamla bergsstäder, vars bebyggelse ofta är samlat kring ett torg, med åtminstone ett café, och de präglas av vackra branter, trånga gränder och hisnande utsiktsplatser.

De små städer och byar som beskrivs i denna bok har en lång historia. De ligger i trakter som tack vare sitt klimat och naturliga geografiska förutsättningar länge varit bördiga och bebodda.

En bok för dig som vill resa Italien runt, med bil eller hemmavid i läsfåtöljen. En guidebok till dagens Italien med historiken i bakhuvudet.

Familjen Tham har under många år rest runt i trakten med intresse för städernas historia och arkitektur. De startade sina resor för trettio år sedan när de var bosatta i Rom. På senare tid har Agneta Modig Tham och dottern Frida Tham återvänt. Tillsammans har de valt ut och dokumenterat städerna.
Torre

Återgå till Reselitteratur